Här hittar du all information om tidigare evenemang.

2023

 Mesopotamien – en själslig resa genom tid och kultur.

 

Genom välbekante violinisten och konsertmästaren Brusk Zanganeh har vi lyckats bjuda in en av världens främsta dudukspelare Harutyun Chkolyan från Armenien tillsammans med en av våra finaste svenska jazzpianister Johan Graden.

Denna trio har arrangerat en musikalisk upplevelse som smälter samman tradition och nyskapande genom melodier med rötter i det gamla Mesopotamien och Armenien. Detta inkluderar kompositioner av Komitas och gammal folkmusik, orientaliska skalor och improvisationer med inspiration från områdets musikaliska arv.

Duduk är ett träblåsinstrument tillverkat av aprikosträd som spelats i Armenien i åtminstone 1500 år. Speltekniken sägs få instrumentet att låta som en mänsklig röst med Armeniens tonfall, ande, känslor och historia. Duduk och dudukmusik utsågs till kulturellt världsarv av UNESCO 2005.

Harutyun Chkolyan gör ett kort gästspel i Sverige i november och Musik i Gryt har fått möjlighet att genom vänskapsband genomföra en konsert med honom.

Vi gläder oss särskilt till att få ha denna konsert på vackra Elghammar, som kommer att lysas upp i novembermörkret av ljus och marschaller och med ett sedvanligt festligt pausmingel i kök och salong, denna gång med orientalisk touch. Den armeniska ambassadören är inbjuden som hedersgäst.

Vokalharmonin

 

Nu har vi fått programmet, biografier och namnen på sångarna – tretton fantastiska solister från Radiokören och Eric Ericsons Kammarkör, som tillsammans bildar den strålande Vokalharmonin.

 

Vokalharmonin

Sopraner
Kathrin Lorenzen
Sofia Niklasson
Eleonora Poignant

 

Altar
Elias Aaron Johansson
Christiane Höjlund
Eva Malm Öhström

 

Tenorer
Niklas Engquist
Love Tronner
Martin Åsander

 

Basar
Olof Akre
Ove Pettersson
Karl Söderström

 

Dirigent
Fredrik Malmberg

Introduktion till musiken

av Per Nyström

 

Få tonsättare har väl förmågan att i så stor utsträckning ge oss känslan av gudomlig beröring genom musiken som Wolfgang Amadeus Mozart.

 

Vi står hänförda inför det ordlösa miraklet med en upprymdhet vi kanske kan förnimma i naturens närhet; vid Båvens rand med storlommens första rop över det isfria vattnet, eller längs vandring i sörmländsk urskog runt husknuten med spår av mänsklig närvaro i marken sedan tusentals år.

 

Detta divertimento ingår i en serie av 3 divertimenti och kallas för de sk Salzburg-symfonierna av möjligtvis oklar anledning. De blev till i samband med en av de otaliga resorna den unge tonåringen gjorde med sin pappa Leopold över alperna mellan Österrike och Italien, när det unge geniet skulle introduceras för de Europeiska hoven, de enda miljöer som kunde stödja kompositörer ekonomiskt vid den tiden.

 

Joseph Haydn, sonen till en vagnmakare, var en annan typ av geni. Han blev mer än dubbelt så gammal som Mozart med sina 77 år och de båda delade en djup vänskap. Haydn var en mycket religiös kraftkarl som sades kunna klättra längst upp i flaggstänger endast med armars styrka.

 

Han skrev bland andra hela 108 symfonier och 68 stråkkvartetter och brukar kallas för stråkkvartettens fader. 1798 blev han, liksom Beethoven senare skulle bli – ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien i Stockholm.

 

I Haydns kvartetter hör vi kärleken till livet; humorns avgörande betydelse och genom det oändligt vackra – hyllningen och uppmaningen till oss själva.

 

Felix Mendelssohns stråkkvartett nr 6 i f-moll var det sista större stycket han fullbordade innan han dog två månader senare den 4 november 1847. Vid denna tidpunkt i sitt liv var Mendelssohn oerhört känd och framgångsrik, men överansträngd, utmattad och i desperat behov av vila och återhämtning.

 

Det kom ord att systern Fanny, hans intellektuella själsfrände, plötsligt hade dött av en stroke. Förstörd komponerade han sitt sista verk som en hyllning till sin syster med titeln ”Requiem for Fanny”.

 

Felix skriver ”Med sin vänlighet och kärlek var hon en del av mig själv varje ögonblick i mitt liv… Jag får mig att tro att de tragiska nyheterna plötsligt kommer att visa sig falska; ändå vet jag mycket väl att allt är sant. Jag kommer aldrig att kunna vänja mig vid det.”

 

Två månader senare skulle Felix följa sin systers, fars och farfars öde och själv dö av en stroke vid 38 års ålder.

 

2022

Tredje musikhelgen

Den tredje och sista konserthelgen skedde i Gryts kyrka 12–13 november i Allhelgonatid. En särskild tid för gemenskap i minnen och tankar på dem som inte längre är hos oss. Det blev stämningsfullt i novemberkvällen med marschaller och levande ljus, underbar musik och diktläsning, med de allra främsta av artister.

Lördag den 12 november kl 19 framfördes musik av Franz Schubert, Arvo Pärt, Eugéne Ysaye och JS Bach av världsartisten Fredrik Paulsson på violin och Bernt Wilhelmsson på piano. Dramatenskådespelaren Johan Rabeus läste dikter skrivna av Per Nyström.

Söndag den 13 november kl 16 gästade Uppsala Kammarsolister oss med musik av Dimitri Shostakowich och Franz Schubert.

Andra musikhelgen – succé igen!

Inför ett till sista plats fullsatt Skottvång spelade Babalisk i den varma sensommarkvällen. Här kunde man verkligen tala om treenigheten musiken, publiken, platsen som tillsammans skapade den närmast magiska upplevelsen. Kvällen fylldes av musik med ömsom hetta och sentiment, allt genomsyrat av Brusk Zanganehs varma kurdiska hjärta och den jublande publikens entusiasm.

 

Skottvång återkommer vi gärna till!

 

Även dagen med clownen Manne blev fylld av jubel och skratt och många glada barn och föräldrar som villigt lät sig dras med i upptågen. Och Manne, med sina obegripliga 50 år på scenen var i sitt esse, rolig, rörande och fullständigt dråplig. Bissa, Harald och Gullegrisen tog hand om publiken med posisitv och ballonger. ICA Strandhallen bjöd på saft och bullar.

 

Tack alla medverkande!

Första konserthelgen

The Big B

Fredag 27 maj

Lördag 28 maj

Söndag 29 maj

Text: Staffan Cullberg
Foto: Ann Grill

Artister